Marktvisie

Door: Marijke Kuypers Redactie
Marktvisie

Datum Publicatie: 02-2020 www.marktvisie.nl Leestijd: +/- 5 minuten

Marktkoopman bedenker van eigen dropje

Met zijn snoepkraam staat Willem Klepper al jaren op markten. Hij weet welke zoetwaren populair zijn. Ter gelegenheid van zijn 25-jarig jubileum ontstond bij hem en zijn zoon Huub het idee om de klanten te bedanken met een eigen dropje, Klepper & Klepper genaamd. Inmiddels is ‘de beste drop ooit’ verkrijgbaar bij ruim 550 verkooppunten.

Op zijn vijftiende mocht Willem Klepper voor het eerst ruiken aan het marktwezen. Samen met zijn beste vriend verkocht hij op een zaterdagmarkt de overgebleven kamerplanten van een groothandel. “Dat vond ik zo ontzettend leuk. Later kreeg ik meer verantwoordelijkheid en leerde ik ook de plantnamen. Wanneer je kennis hebt van het product dat je verkoopt, een goede prijs biedt en een verhaal weet te vertellen, doe je al snel goede zaken.” Helaas hield dit werk op, Willem rondde zijn opleiding af en ging in een kaaspakhuis werken. Hij leerde zijn vrouw kennen en vertelde haar af en toe over dat bijbaantje. “De markt bleef kriebelen. Wanneer we samen in Alkmaar gingen winkelen, pakten we ook altijd de markt even mee. Het viel me op dat in Alkmaar maar één iemand met snoep stond en toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de marktmeester opgezocht met de vraag of er niet plek was voor een tweede. En zo waagde ik samen met mijn vrouw de stap en begonnen we een snoepkraam. We kregen plek in Alkmaar, Ouddorp, De Mare en Zaandam. Om verzekerd te blijven via het toenmalige ziekenfonds bleef ik twee dagen in het kaaspakhuis werken. We zouden het een jaar aankijken, dat zijn er nu bijna dertig geworden”, lacht Willem.

Beste leerschool

Tegenwoordig staat Willem nog op drie markten. Zijn vrouw heeft haar oude beroep in de gezondheidszorg weer opgepakt. “Door een dag minder te gaan werken, heb ik weer zoveel plezier erin gekregen. Met vier lange dagen van wel twaalf uur, plus de inkoop en administratie, is een week te kort.” In drukke tijden rond Pasen en kerst springt zoon Huub nog wel eens bij. Hij is van jongs af aan met zijn ouders meegegaan naar markten. “Het was de beste leerschool die ik me kon wensen”, zegt hij. Op de markt werd eigenlijk de basis gelegd voor zijn interesse in handel en ondernemerschap, wat leidde tot een hbo-studie commerciële economie. “Na mijn studie ben ik het bedrijfsleven ingegaan en heb ik onder andere ervaring opgedaan bij Heineken, Unilever en Coca-Cola.”

 

Huub Klepper: “De markt was de beste leerschool die ik mij kon wensen”

Jubileumactie

Recent heeft Huub zijn baan bij laatstgenoemd bedrijf opgezegd om zich volledig te wijden aan Klepper & Klepper. Een onderneming die hij samen met zijn vader runt en van waaruit het eigen dropmerk wordt verkocht. Het verhaal daarachter heeft alles te maken met het 25-jarig jubileum dat Willem als marktkoopman in 2015 vierde. Een mooie mijlpaal, waar vader en zoon iets bijzonders aan wilden koppelen. Zo ontstond het idee van een eigen dropje met de naam Klepper erop. Willem wist precies welke smaak dit dropje moest hebben. Beide heren gingen naar een dropfabrikant, die vertelde dat een minimale afname al gauw uit een paar duizend kilo zou bestaan. Willem: “Ook moesten voor onze eigen drop speciale mallen worden gemaakt. Maar het kon me niet schelen wat het zou kosten, ik wilde mijn klanten graag bedanken voor hun jarenlange trouw.”

En zo werd een eigen dropje ontwikkeld, met een zoektocht naar de juiste ingrediënten om die gewenste smaak te verkrijgen. “Door uiteindelijk een aantal ingrediënten achterwege te laten, ontstond – bij toeval dus eigenlijk – een dropje dat geen gluten en gelatine bevat.” Tijdens de jubileumweek gingen per dag 400 zakjes gratis over de toonbank. “Of mensen nu 1 of 10 euro besteedden, een vaste klant was of een toevallige passant, we trakteerden iedereen op een klein zakje Klepper-drop.” Maar na die week kreeg Willem de vraag van klanten of ze de drop konden kopen. Wat een eenmalige actie zou zijn, resulteerde uiteindelijk in het meest verkochte dropje in zijn snoepkraam.

Verpakking

Dat de Klepper & Klepper-drop werd verkocht in hetzelfde zakje als de andere snoepjes in de marktkraam, was Huub eigenlijk een doorn in het oog. “Het bleek het paradepaardje onder de zoetwaren te zijn en het verhaal eromheen moest mijns inziens meer worden benadrukt. Het is juist mooi om te vertellen dat het product op de markt is ontstaan en de markt staat immers voor ambacht en kwaliteit. Dat het ook nog eens gelatine- en glutenvrij is, heeft ons doen besluiten om op de verpakking te zetten: Klepper & Klepper, de beste drop ooit.

Opschalen

Door de verpakking van barcodes te voorzien en een ingrediëntendeclaratie, was het misschien ook wel interessant voor anderen om te verkopen, bedacht Huub. Hij stelde een lijst op met vijftien bedrijven uit verschillende branches, zoals een drogist, pompstation, tuincentrum – “ondernemers die zelf een beslissing konden nemen” – om deze te interesseren voor hun drop. “Mijn vader en ik hebben deze ondernemers samen bezocht en aan het eind van de dag hadden elf van de vijftien toegezegd onze drop te willen verkopen.”

Dat smaakte naar meer. Huub nam bij zijn werkgever steeds meer vrije dagen op om delicatessen-, cadeau- en speciaalzaken te benaderen. Dat wierp zijn vruchten af, want in een half jaar wist hij 120 verkooppunten in Noord-Holland aan zich te binden. “In het begin leverden we elke doos zelf af, maar dat moest rendabeler. We wilden opschalen en ervoor zorgen dat mensen direct meerdere dozen tegelijk bestelden. We zijn nu anderhalf jaar verder en zitten op bijna 600 klanten verspreid door heel Nederland. De zaken hebben dus inmiddels zulke vormen aangenomen dat ik mijn baan bij Coca-Cola halverwege 2018 heb opgezegd.”

Smaken
Het eerste dropje dat vader en zoon ontwikkelden, is volzoet van smaak. Na twee jaar is er een mildzoute variant bijgekomen. “Geen gewoon zout”, benadrukt Willem, “maar ongeraffineerd Keltisch zeezout. Dat geeft de drop een heerlijk aparte smaak.”
Maar over smaak valt niet te twisten, weet iedereen. Huub: “Klanten van mijn vaders snoepkraam geven heel goede feedback. Zij zijn ons testpanel, daar kan geen duur marketingonderzoeksbureau tegenop.”

Willem blijft niet alleen om die reden op de markt te staan. “In mijn snoepkraam ben ik op mijn plek. Ik heb veel vaste klanten en het doet me plezier nieuwe erbij te krijgen door ze enkel vriendelijk te helpen. In november verscheen een artikel in Trouw over onze Klepper & Klepper drop, daar kwamen veel mensen op af, ook van ver. Niets is mooier dan te horen: ‘Doe mij maar een zakje Klepper drop, of “De Beste Drop Ooit”’.

Er is een goede basis gelegd, waar Huub commercieel gezien een vervolg aan gaat geven. “We hebben goede producten en in 2019 komen er nog meer dropsmaken bij”, verklapt hij.

Vind je dit leuk? Deel dit artikel met je vrienden / familie!

Name (required)Email (required)Website

Leave a Reply