Jubileumactie
Recent heeft Huub zijn baan bij laatstgenoemd bedrijf opgezegd om zich volledig te wijden aan Klepper & Klepper. Een onderneming die hij samen met zijn vader runt en van waaruit het eigen dropmerk wordt verkocht. Het verhaal daarachter heeft alles te maken met het 25-jarig jubileum dat Willem als marktkoopman in 2015 vierde. Een mooie mijlpaal, waar vader en zoon iets bijzonders aan wilden koppelen. Zo ontstond het idee van een eigen dropje met de naam Klepper erop. Willem wist precies welke smaak dit dropje moest hebben. Beide heren gingen naar een dropfabrikant, die vertelde dat een minimale afname al gauw uit een paar duizend kilo zou bestaan. Willem: “Ook moesten voor onze eigen drop speciale mallen worden gemaakt. Maar het kon me niet schelen wat het zou kosten, ik wilde mijn klanten graag bedanken voor hun jarenlange trouw.”
En zo werd een eigen dropje ontwikkeld, met een zoektocht naar de juiste ingrediënten om die gewenste smaak te verkrijgen. “Door uiteindelijk een aantal ingrediënten achterwege te laten, ontstond – bij toeval dus eigenlijk – een dropje dat geen gluten en gelatine bevat.” Tijdens de jubileumweek gingen per dag 400 zakjes gratis over de toonbank. “Of mensen nu 1 of 10 euro besteedden, een vaste klant was of een toevallige passant, we trakteerden iedereen op een klein zakje Klepper-drop.” Maar na die week kreeg Willem de vraag van klanten of ze de drop konden kopen. Wat een eenmalige actie zou zijn, resulteerde uiteindelijk in het meest verkochte dropje in zijn snoepkraam.
Verpakking
Dat de Klepper & Klepper-drop werd verkocht in hetzelfde zakje als de andere snoepjes in de marktkraam, was Huub eigenlijk een doorn in het oog. “Het bleek het paradepaardje onder de zoetwaren te zijn en het verhaal eromheen moest mijns inziens meer worden benadrukt. Het is juist mooi om te vertellen dat het product op de markt is ontstaan en de markt staat immers voor ambacht en kwaliteit. Dat het ook nog eens gelatine- en glutenvrij is, heeft ons doen besluiten om op de verpakking te zetten: Klepper & Klepper, de beste drop ooit.
Opschalen
Door de verpakking van barcodes te voorzien en een ingrediëntendeclaratie, was het misschien ook wel interessant voor anderen om te verkopen, bedacht Huub. Hij stelde een lijst op met vijftien bedrijven uit verschillende branches, zoals een drogist, pompstation, tuincentrum – “ondernemers die zelf een beslissing konden nemen” – om deze te interesseren voor hun drop. “Mijn vader en ik hebben deze ondernemers samen bezocht en aan het eind van de dag hadden elf van de vijftien toegezegd onze drop te willen verkopen.”
Dat smaakte naar meer. Huub nam bij zijn werkgever steeds meer vrije dagen op om delicatessen-, cadeau- en speciaalzaken te benaderen. Dat wierp zijn vruchten af, want in een half jaar wist hij 120 verkooppunten in Noord-Holland aan zich te binden. “In het begin leverden we elke doos zelf af, maar dat moest rendabeler. We wilden opschalen en ervoor zorgen dat mensen direct meerdere dozen tegelijk bestelden. We zijn nu anderhalf jaar verder en zitten op bijna 600 klanten verspreid door heel Nederland. De zaken hebben dus inmiddels zulke vormen aangenomen dat ik mijn baan bij Coca-Cola halverwege 2018 heb opgezegd.”
Smaken
Het eerste dropje dat vader en zoon ontwikkelden, is een zoete drop. Volzoet van smaak mo precies te zijn. Na twee jaar is er een zoute drop variant bijgekomen. “Geen gewoon zout”, benadrukt Willem, “maar ongeraffineerd Keltisch zeezout. Dat geeft de drop een heerlijk aparte smaak.”
Maar over smaak valt niet te twisten, weet iedereen. Huub: “Klanten van mijn vaders snoepkraam geven heel goede feedback. Zij zijn ons testpanel, daar kan geen duur marketingonderzoeksbureau tegenop.”
Willem blijft niet alleen om die reden op de markt te staan. “In mijn snoepkraam ben ik op mijn plek. Ik heb veel vaste klanten en het doet me plezier nieuwe erbij te krijgen door ze enkel vriendelijk te helpen. In november verscheen een artikel in Trouw over onze Klepper & Klepper drop, daar kwamen veel mensen op af, ook van ver. Niets is mooier dan te horen: ‘Doe mij maar een zakje Klepper drop, of “De Beste Drop Ooit”’.
Er is een goede basis gelegd, waar Huub commercieel gezien een vervolg aan gaat geven. “We hebben goede producten en in 2019 komen er nog meer dropsmaken bij”, verklapt hij.
Bron: Marktvisie
Link naar artikel: https://www.markt-visie.nl/vakblad/marktvisie-jan-feb-1-2-2019/
Uitbreiding
Op 20 mei 2019, op Wereldbijendag, zag De Beste Honingdrop Ooit officieel het levenslicht. Uiteraard weer zonder gluten en gelatine, maar met 12% puur natuurlijke honing uit de Biesbosch. En na maanden experimenteren met receptuur en droogtijden (en marktonderzoek) kwam eind augustus 2020 dan De Beste Laurierdrop Ooit op de Nederlandse markt. Het begin van een onvermijdelijke zegetocht.